Reklamační řád firmy Karel Hrnčíř – BIOMAG
I. Všeobecná ustanovení
- Účelem Reklamačního řádu je stanovit základní zásady a principy, náležitosti, podmínky a postupy prodávajícího a kupujícího, fyzické nebo právnické osoby, při řešení reklamací podaných kupujícím. Vztahuje-li se na některé zboží záruka za jakost, lze reklamaci uplatnit jen v záruční době.
- Reklamační řád byl zpracován dle ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „OZ“) a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“) a vztahuje se na zdravotnické prostředky a ostatní zboží (dále jen „zboží“ nebo „věc“), u něhož jsou kupujícím uplatňována práva z titulu odpovědnosti za jakost při převzetí (§ 2161 OZ) nebo uplatňována práva z titulu záruky za jakost v záruční době (§ 2113 OZ) (dále jen „reklamace“).
- Zákazníkem je buď Kupující-spotřebitel ve smyslu ust. § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále jen “Kupující-spotřebitel“) nebo kupující-podnikatel, který při uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své podnikatelské činnosti (dále jen „Kupující–podnikatel“). Kupující–spotřebitel a Kupující–podnikatel jsou dále společně označováni jako „Kupující“.
- Prodávající při uzavírání a plnění kupní smlouvy jedná v rámci své podnikatelské činnosti. Prodávající je podnikatelem, který přímo dodává Kupujícímu výrobky nebo služby.
II. Odpovědnost Prodávajícího
- Prodávající odpovídá Kupujícímu, že zboží při převzetí kupujícím nemá vady (jakost při převzetí – § 2161 obč. zák.).
- Zejména Prodávající odpovídá za to, že v době, kdy Kupující zboží převzal:
- splňuje jakostní předpoklady, tj. má vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které Prodávající nebo výrobce popsal nebo které Kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy Prodávajícím nebo výrobcem prováděné,
- se věc hodí k účelu, který pro její použití Prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,
- je věc v odpovídajícím množství,
- věc vyhovuje požadavkům právních předpisů.
- Jde-li o zboží, na které se vztahuje záruka prodávajícího za jakost zboží, odpovídá prodávající za to, že zboží bude po dobu záruky způsobilé k použití pro obvyklý účel a zachová si obvyklé vlastnosti.
- Ke zboží je přikládán doklad o prodeji zboží (daňový doklad), který slouží k uplatnění reklamace.
III. Práva z odpovědnosti za vady zboží
A. Odpovědnost za jakost při převzetí
- Právo Kupujícího z vadného plnění zakládá vada, kterou má zboží při přechodu nebezpečí škody na Kupujícího, byť se projeví až později. Právo Kupujícího založí i později vzniklá vada, kterou prodávající způsobil porušením své povinnosti.
- Kupující nemá práva z vadného plnění, jedná-li se o vadu, kterou musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již při uzavření smlouvy. Z uvedeného důvodu Kupující zboží prohlédne co nejdříve po přechodu nebezpečí škody na zboží a přesvědčí se o jeho vlastnostech a množství.
- Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.
- Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u zboží v době 24 měsíců od převzetí.
- Při osobním odběru zboží Kupujícím, je okamžik převzetí Zboží okamžikem přechodu nebezpečí škody na zboží z Prodávajícího na Kupujícího. Jestliže Kupující zboží neprohlédne při převzetí, může uplatnit nároky z vad zjistitelných při této prohlídce, pouze pokud prokáže, že tyto vady (např. chybějící příslušenství) mělo zboží již v době přechodu nebezpečí škody na zboží. Pozdější reklamace neúplnosti zboží nebo vnějšího poškození zboží nezbavuje Kupujícího práva věc reklamovat. Prodávající má však možnost prokázat, že se nejedná o rozpor s kupní smlouvou.
- Reklamované zboží může Kupující-spotřebitel zaslat přepravní službou na adresu Karel Hrnčíř – BIOMAG, Průmyslová 1270, 506 1 Jičín nebo ji může uplatnit osobně na provozovně Prodávajícího (Karel Hrnčíř – BIOMAG, Průmyslová 1270, 506 1 Jičín – od 7.00– do 15.00 hod.).
- V případě, že Kupující bude zasílat Zboží Prodávajícímu přepravní službou, měl by ve vlastním zájmu zabalit reklamované Zboží do vhodného a dostatečně chránícího obalového materiálu vyhovujícího nárokům přepravy tak, aby nedošlo v průběhu přepravy k jeho poškození. K zásilce, kromě reklamovaného zboží (včetně kompletního příslušenství), přiloží Kupující kopii prodejního dokladu, detailní popis reklamované vady a své kontaktní údaje, včetně tel. čísla případně e-mailové adresy.
- Kupující doloží originál dokladu o zakoupení zboží nebo řádně vyplněný záruční list od jiného prodejce (pokud prodávajícím byl jiný podnikatelský subjekt, než Prodávající Karel Hrnčíř – BIOMAG).
- Práva z odpovědnosti za vady zboží se nevztahují zejména na případy, kdy vada nebo poškození vzniklo:
- mechanickým poškozením zboží
- prokazatelně nedovolenými zásahy do věci, živelnou událostí, nebo byly-li odstraněny nebo poškozeny plomby v případě, že je věc plombami opatřena,
- prokazatelně nesprávným užíváním,
- užíváním v rozporu s návodem k použití nebo pokyny uvedenými na obalu,
- užíváním v rozporu s obecně známými pravidly užívání,
- prokazatelně používáním v podmínkách, které neodpovídají svojí teplotou, prašností, vlhkostí, chemickými a mechanickými vlivy prostředí, které je přímo výrobcem určeno nebo které jednoznačně vyplývá z povahy věci,
- Odpovědnost Prodávajícího za vady věci se nevztahuje na opotřebení způsobené obvyklým užíváním.
- Na dárky, které Prodávající poskytuje Kupujícímu bezplatně v rámci kupní smlouvy za odběr placeného Zboží, nelze uplatnit záruku ani odpovědnost za vady nad rámec zákona. V případě odstoupení od kupní smlouvy je Kupující povinen dárek vrátit v původním stavu, s přihlédnutím k míře obvyklého opotřebení, Prodávajícímu.
B. Odpovědnost ze Záruky za jakost
- Záruka za jakost je dobrovolným prohlášením prodávajícího ohledně jakosti prodávaného zboží.
- Zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že věc bude po dobu záruky způsobilá pro obvyklý účel a zachová si obvyklé vlastnosti. Záruka za jakost je zvláštním režimem odpovědnosti prodávajícího nezávislé na zákonné odpovědnosti. Práva kupujícího ze záruky jsou nezávislá na jeho zákonných právech.
- Poskytnutím záruky za jakost vzniká kupujícímu nezávisle na zavinění prodávajícího nárok na plnění, jehož dluh a rozsah se řídí obsahem poskytnuté záruky. Rozhodující pro obsah záruky je prohlášení o záruce poskytnuté prodávajícím.
- Na uplatnění práva ze záruky za jakost se ustanovení tohoto reklamního řádu o odpovědnosti za jakost při převzetí (reklamace) a vyřízení reklamace použijí přiměřeně (obdobně).
- Kupující-spotřebitel je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u zboží, na které se vztahuje záruka prodávajícího za jakost, v záruční době.
- Záruční doba začíná běžet od odevzdání zboží kupujícímu. Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou bylo zboží v opravě. V případě výměny zboží v rámci záruční opravy pokračuje původní záruční doba.
IV. Práva kupujícího z vadného plnění
- V případě, že zboží nemá v době převzetí a po dobu 24 měsíců ode dne převzetí zboží jakost dle ust. § 2161 zákona č. 89/2012 Sb., má kupující práva upravená v ust § 2169 zákona č. 89/20123 Sb., tedy:
- nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti;
- není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
- Právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.
- Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nové věci bez vad,na výměnu její součásti nebo na opravu věci, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat novou věc bez vad, vyměnit její součást nebo věc opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.
V. Vyřízení reklamace
- Kupujícímu–spotřebiteli musí být reklamace včetně odstranění vady vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se Prodávající a Kupující-spotřebitel nedohodnou na delší lhůtě. Lhůta pro vyřízení reklamace začíná běžet následující den po uplatnění reklamace. Po marném uplynutí této lhůty se Kupujícímu–spotřebiteli přiznávají stejná práva jako by se jednalo o podstatné porušení smlouvy. Lhůta 30 dnů není závazná vůči Kupujícímu–podnikateli.
- Kupující-spotřebitel se může o postupu reklamace informovat na adrese provozovny, kde reklamaci uplatnil, nebo na její zákaznické telefonní lince 493 538 730.
- Kupující je povinen poskytnout Prodávajícímu veškerou součinnost k ověření existence reklamované vady a k jejímu odstranění. Kupující při uplatnění reklamace je povinen předat zboží čisté v souladu s hygienickými předpisy a obecnými hygienickými zásadami včetně všech součástí a příslušenství.
- Kupující je povinen předat zboží do reklamačního řízení kompletní. K zásilce, kromě reklamovaného zboží (včetně kompletního příslušenství), přiloží Kupující kopii prodejního dokladu, detailní popis reklamované vady a své kontaktní údaje, včetně tel. čísla případně e-mailové adresy. V případě, že Kupující nedodá Zboží kompletní a jeho kompletnost je nezbytná ke zjištění existence reklamované vady a/nebo k jejímu odstranění, běh lhůty pro vyřízení reklamace začíná až dodáním chybějících částí.
- Při uplatnění reklamace obdrží Kupující písemné potvrzení – reklamační protokol, který mu slouží jako doklad při uplatnění reklamace. Kupující je povinen při sepisování reklamačního protokolu uvést veškeré požadované údaje, jejichž úplnost a správnost potvrzuje podpisem reklamačního protokolu. V reklamačním protokolu jsou informace, kdy byla reklamace uplatněna, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace je Kupujícím-spotřebitelem požadován. Pokud Kupující-spotřebitel výrobek do reklamačního řízení zaslal přepravní službou, obdrží reklamační protokol e-mailem nebo přepravní službou.
VI. Vyzvednutí zboží ze záruční opravy
- Po vyřízení reklamace Prodávající informuje Kupujícího buď prostřednictvím SMS, e-mailem nebo telefonicky. Pokud bylo zboží zasláno přepravní službou, bude po vyřízení zasláno na adresu Kupujícího.
- Prodávající vydá, případně zašle, Kupujícímu písemné potvrzení, ve kterém je uvedeno datum a způsob vyřízení reklamace, potvrzení o provedení opravy a době trvání reklamace, popřípadě zdůvodnění zamítnutí reklamace.
- V případě nevyzvednutí reklamovaného zboží do 2 měsíců od uplynutí doby, kdy došlo k vyřízení reklamace, je Kupující povinen zaplatit Prodávajícímu poplatek za uskladnění zboží ve výši 50 Kč za každý započatý den prodlení s vyzvednutím zboží.
- Při výdeji zboží po vyřízení reklamace je Kupující povinen předložit doklad, který obdržel při přijetí zboží do reklamace, popř. musí prokázat svou totožnost.
Tento Reklamační řád nabývá platnosti a účinnosti dne 01. 04. 2016. Změny reklamačního řádu vyhrazeny.
V Jičíně dne 10. 04. 2016
Karel Hrnčíř, Biomag